מושגים בתקשורת

מרכזיית IP
PBX – מרכזייה –  Private Branch Exchange

הינה מערכת טלפוניה ארגונית  שמגדירה לכל עובד מספר  שלוחה פנימי כך שהעובדים יכולים לדבר בינם לבין עצמם (בחינם) והם ויכולים  לחייג או לקבל שיחות מרשת הטלפונייה הציבורית  ישירות לשלוחה.

Voice Over Internet Protocol – VoIP
שיחות טלפון על גבי רשת האינטרנט או רשתות פרטיות בפרוטוקול  IP  , הפרוטוקול מאפשר ביצוע  שיחות פנימיות ושיחות חיצוניות.

מרכזיית IP
מרכזיית IP מרכזיה המופעלת ברשת המחשבים במשרד בפרוטוקול IP. שיחות פנימיות עוברות ברשת הפנימית (או דרך האינטרנט אם יש שלוחות מרוחקות), ושיחות מחוץ לרשת החברה מתאפשרות באמצעות חיבור לרשת הטלפונייה הציבורית או באמצעות רשת האינטרנט.

טלפון IP
טלפון הכולל מעבד והמתחבר באמצעות  רשת המחשבים הפנימית במשרד דרך מרכזית IP. על הטלפון עצמו מוגדרת שלוחה וניתן להעתיקו ממקום למקום ברשת.

Soft phone
תוכנה שמותקנת על המחשב או הסמארטפון המתחברת למרכזיית IP והמאפשרת שימוש במחשב כשלוחה של המרכזייה. פתרון זה מאפשר ניידות  תוך שמירת החיבור למרכזייה.

Unified Communication
הינו  מכלול  אינטגרציה של שירותי תקשורת המאפשרים למשתמש  לשתף ולשלוח הודעה דרך ערוץ אחד ולקבל תגובה במהלך השיחה או בסיומה  דרך ערוץ אחר.  לדוגמא  משתמש יכול לפתוח  ולשמוע במייל הודעת דואר קולית שהושארה  בטלפון  ולאחר מכן לענות בשיחת טלפון על בסיס זמינות של שולח ההודעה במערכת ה Presence . מכלולי  unified communication  במערכות טלפוניית IP מתקדמות מאפשרים כיום אינטגרצייה  במגוון ערוצים ובהם קול, מייל, IM , sms ,  וידאו, רשתות חברתיות.כחלק ממכלול  תקשורת אחודה מיושמים כיום במרכזיות/ מערכות  טלפונייה מתקדמות יכולות presence  המאפשרות לקבל חיווי לגבי זמינות העובדים האחרים בארגון  לקבלת /שיתוף השיחה או ההודעה תוך התממשקות ליומן הפגישות האישי/ארגוני.

Session Initiation Protocol  –  SIP
הינו פרוטוקול איתות (Signaling Protocol) המשמש לשליטה וניהול של שיחות  ברשתות IP כדוגמת טלפוניה מבוססת IP ומסרים מיידיים. SIP, בדומה ל-HTTP    SIP הינו  פרוטוקול שרת-לקוח המבוסס על הודעות בקשה ותשובה שיוצרות טרנזקציות. פרוטוקול SIP פותח על ידי ה-IETF ומפורסם כ- RFC 3261.  כיום ישנם קרוב ל־20 תוספות והרחבות שמתוארות ב-RFC והצעות להרחבות נוספות מוגשות חדשות לבקרים.  נכון להיום פרוטוקול SIP  נתמך על ידי יותר מוצרים ושרותי טלפוניה אינטרנטית מכל פרוטוקול איתות אחר.

SIP TRUNK
תצורת חיבור  חדשה  לרשת הטלפונייה הציבורית  המבוססת על פרוטוקל SIP המאפשרת  הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת ללא צורך במתאם ובממשק PRI (ממשק ISDN) במרכזיה . החיבור לספקי התקשורת  מתאפשר ללקוחות עם מרכזיית IP, שתומכת בפרוטוקול  SIP, ומאפשר העברת שיחות VoIP מקצה לקצה ללא צורך בהמרת פרוטוקלים  ויישום תקשורת אחודה UC בין מערכות, וערוצי תקשורת שונים.

Interactive Voice Response – IVR
מערכת ה- IVR  הינה מערכת המספקת מענה אוטומטי וניתוב פניות טלפוניות. מערכות IVR   מאפשרות  הצגת תפריטים קוליים לבחירה וממשק קולי לביצוע פעולות אוטומטיות כגון בדיקת יתרת חשבון, תשלום חשבונות, מידע זמן אמת  ועוד.

Contact Center/מערכת לנהול מוקד שרות
מערכת לניהול ערוצי תקשורת עבור פניות לקוחות למוקדי  שרות.  בעבר המערכות עבור מוקדי שירות הלקוחות נקראו  Call Center מאחר וכל פניות הציבור התבצעו  דרך הטלפון. כיום מערכות מוקדי שרות  משרתים מגוון רחב של ערוצים כגון טלפוניה, Instant Messaging , SMS , Email , Outbound , ו Social Media  (רשתות חברתיות ).

Computer Telephony Integration CTI
מערכת  CTI מאפשרת  ממשק בין  מערכות המידע הממוחשבות בארגון  למערכת הטלפוניה. ממשק זה מאפשר לשלוט במערכת הטלפוניה ממערכות החיצוניות וכן להעביר נתוני זמן אמת ונתונים היסטוריים ממערכת טלפוניה למערכות ניטור ובקרה חיצוניות. שימוש נפוץ ל  CTI  הינו לקישור מערכת התוכנה למוקדי שירות  CRM המשולבת עם מערכות טלפוניה של המוקד.

מתגי  Ethernet-  switch
מתג (Switch) הוא רכיב ברשת ,תקשורת המחשבים  המחבר בין צמתים שונים ברשת, בין אם הם מכשירי קצה (כגון מחשבים) ובין אם הם מרכיבי רשת בסיסיים (כגון רכזות). מתגים יכולים להכיל מספר כניסות מועט, במקרים של מתגים ביתיים, ועד למאות כניסות, במקרים של רשתות תקשורת גדולות. המתג  מבצע העברה של נתונים בין הציוד שמחובר לכניסות השונות שלו באופן סלקטיבי על-פי כתובות MAC( Media access control)  של היעד המבוקש של כל חבילת נתונים שנשלחת דרכו.

נתב תקשורת – Router
נתב תקשורת – router – הינו התקן שאחראי לניתוב  Packets  בין רשתות מחשבים. ה-Router הוא ההתקן שקובע ברשתות מסוג Packet-Switched (כמו האינטרנט) את נקודת הרשת הבאה אליה ינותב ה-Packet בכדי שיגיע ליעד. Router מחבר לפחות 2 רשתות ומגדיר את  המסלול בו ישלח כל Packet בהתאם לניתוח מצב הרשת אליה הוא מחובר. ה-Router ממוקם ב-Gateways שהינו האמצעי  בו שתים או יותר רשתות מתחברות ביניהם. ה-Router יכול להיות כלול כחלק מה-Switch של הרשת. ה-router הינו רכיב קריטי לשמירת נתונים העוברים בין הרשתות ושומר על חיבור הרשתות לאינטרנט.

פרוטוקול  MPLS
ה-MPLS הינו פרוטוקול / תקן  להשגת מהירות תקשורת גבוהה יותר ברשת תוך מתן כלים לניהול קל יותר של הרשת. בכדי להשיג מהירויות גבוהות יותר ה-MPLS קובע מסלול רשת זמין מוגדר מראש לקבוצה של Packets. המסלול של ה-Packet מזוהה באמצעות תוית המשולבת בכל Packet דבר המביא לחסכון בזמן הדרוש ל-Router לחפש את הכתובת של ה-Node הבא אליו צריך להעביר את ה-Packet.מטרת הפרוטוקול  הינו  להגדיר או לציין את המסלול המתאים לכל פעולה כך שצוארי  בקבוק בתוך הרשת יהיו מינימאליים. ה-MPLS הוא יוזמה של IETF שיוצר אינטגרציה של מידע מסוג Layer 2 על חיבורי הרשת, יחד עם Layer 3 בתוך מערכת אוטונומית מוגדרת במטרה לפשט ולשפר העברת IP Packet. ה-MPLS נקרא Multiprotocol כי הוא עובד עם פרוטקולי IP, ATM ופרוטוקולי תקשורת של frame relay. היישום של פרוטוקולי MPLS גם מאפשר להריץ סוגים שונים של תנועה על אותה רשת, כמו היכולת להעביר נתונים, קול ווידאו באותו זמן.

SDN – Software Defined networking
גישה חדשה בתחום תקשורת מחשבים אשר מנתקת חומרה של המערכת ממערכת הבקרה – Control Plane ומערכת שינוע הנתונים – Data Plane. תפיסת SDN התפתחה מעבודה שנעשתה באוניברסיטת Berkley ו Stanford . SDN מאפשר למנהל המערכת לשלוט במערכת דרך חלוקה של פונקציונאליות בסיסית יותר לשירותים ווירטואליים – Virtual services . SDN מאפשר למנהלי המערכת לקבל בקרה  מרכזית של תעבורת הרשת על ידי Controller ללא צורך בשליטה פיזית במתגי רשת.

Wi-Fi  – רשתות אלחוטיות
Wi-Fi היא טכנולוגיה המאפשרת למכשירים אלקטרוניים להעביר מידע באופן אלחוטי. לרוב מבוססות רשתות אלה על תקני IEEE 802.11  המאפשרים פריסת רשת תקשורת שבה משודרות חבילות נתוני IP בין הצרכנים השונים, למרחקים של כמה עשרות או מאות מטרים.רשת Wi-Fi פועלת באחד משני מצבים:רשת תשתית (Infrastructure) – מצב בו הרשת מנוהלת על ידי נקודת גישה אחת או יותר. נקודת הגישה בדרך כלל משולבת בנתב ואחראית על התקשורת במרחב. כל התחנות משדרות לנקודת הגישה ורק אליה והיא מנתבת את החבילות כנדרש.רשת אד-הוק (Ad-Hoc) – מצב המתאר רשת בלתי מנוהלת שבה כל הצרכנים (מחשבים, מכשירים סלולרים התומכים בפרוטוקול וכן הלאה) מתקשרים בינם לבין עצמם ללא תשתית מאורגנת. כל אחת מהתחנות עשויה לשדר באותו זמן, אך היות שכולן מממשות את הפרוטוקול, על פי רוב נמנעות הפרעות הדדיות.יתרונה הגדול של רשת Wi-Fi הוא בפשטות חיבור הציוד (אין צורך בפריסת כבלים והגדרות פרוטוקול מורכבות במחשב) ובמחירו הזול. מחשבים ניידים רבים נמכרים כשהם מכילים כרטיסי Wi-Fi, כך שניתן לחבר אותם בקלות לרשתות אלחוטיות.

 

למידע נוסף ושאלות ניתן לפנות ל- 050-7258231 
או באימייל: shaya@ncr.co.il
נגישות